زیبایی شناسی مجسمه های "هیچ" تناولی با رویکرد نشانه شناسی و شکل گرایانه

پایان نامه
چکیده

هنر معاصر چنانچه از نام آن بر می آید هنری متعلق به قرن حاضر است، هنری که در دستان هنرمند این عصر بالیده و به ثمر رسیده است. هنرمندان متعهد در راه شکوفایی و اعتلای هنر این دوره ممارست و اهتمامی خاص پیشه کرده و از چینه های سست و معلق هنر، خشت های محکم و استوار ساخته اند.از جمله این افراد استاد پرویز تناولی،نقاش، مجسمه ساز و پژوهشگر برجسته ی کشورمان است که با تالیفات متعدد و آثار بی نظیر خود موجبات اعتلای هنر این سرزمین را فراهم آورده است. در میان این آثار مجموعه ای تحت عنوان "هیچ" اهمیت به سزایی دارد به طوری که توجهات داخلی و بین المللی را به خود معطوف کرده است. از این رو و در راستای شناخت ویژگی ها و خصوصیات پیدا و پنهان این مجموعه آثار به بررسی ده نمونه انتخابی از بین آثار "هیچ" آقای تناولی می پردازیم. بدین منظور ابتدا به زندگی نامه ی استاد پرداخته و تاریخچه ی فعالیت های ایشان اعم از نمایشگاه ها، تالیفات، مجموعه های هنری را از نظر خواهیم گذراند. در ادامه و از آنجا که موضوع اصلی پژوهش تحلیل و نقد مجسمه های "هیچ" می باشد وارد فضای تکوین اثر شده و به مطالعه ی عوامل موثر در شکل گیری این مجموعه اعم از مذهب، ادبیات، جریانات هنری و اجتماعی و مفهوم هیچ در فلسفه ی غربی و شرقی می پردازیم. بررسی نشانه شناختی، از طریق علم رمزگان و نمادها روش موثری بر دریافت معناهای ضمنی آثار "هیچ" بوده و از این طریق واکاوی کدهای تصویری و انکشاف معنای ژرف نشانه ها میسر شد. و در نهایت به لحاظ تحلیل زیبایی شناسانه ی آثار، فرم و هندسه ی ساختاری این مجموعه تحلیل شد. در قسمت تحلیل نشانه شناسانه ی آثار بر اساس رمزگان تصویری ده گانه اکو نیز مطابقت حاصل آمده و معانی بر طبق رمزگان اکو رمزگشایی شده و در بخش مربوط به مطالعه ی فرمالسیتی نیز نظامی استوار و به سامان متشکل از انتظامات بصری و هندسی در طراحی و ساخت فرم ها مشاهده شد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که آثار تناولی دارای هویت ایرانی – اسلامی بوده و به نظر میرسد معانی ضمنی و خوانش های متنوعی که از آثار "هیچ" متبادر گردیده نمی تواند مبلغ پوچ گرایی باشد بلکه برعکس در عین "هیچ" بودن به بسیاری از معانی والا دست یافته است.

منابع مشابه

نشانه شناسی، زیبایی شناسی و عملکردگرایی در طراحی محصول با رویکرد مینی مالیسم احساس گرا

احساس‌گرایی سبکی است که با برقراری ارتباط عاطفی میان کاربر و محصول سعی در بازگرداندن رنگ‌های شاد و عناصر سمبلیک به محصولات صنعتی دارد. از سویی دیگر، مینی‌مالیسم مکتبی است که ترویج کمینه‌گرایی در رنگ و فرم را با پرداختن به فرم‌های هندسی و نیز استفاده از رنگ‌های خنثی چون سیاه و سفید ارائه می‌دهد. مینی‌مالیسم در واقع به عنوان آخرین حرکت مدرنیسم مغایر با تزئینات، نشانه‌گرایی و تنوع رنگ است و احساس‌...

متن کامل

نشانه شناسی، زیبایی شناسی و عملکردگرایی در طراحی محصول با رویکرد مینی مالیسم احساس گرا

احساس گرایی سبکی است که با برقراری ارتباط عاطفی میان کاربر و محصول سعی در بازگرداندن رنگ های شاد و عناصر سمبلیک به محصولات صنعتی دارد. از سویی دیگر، مینی مالیسم مکتبی است که ترویج کمینه گرایی در رنگ و فرم را با پرداختن به فرم های هندسی و نیز استفاده از رنگ های خنثی چون سیاه و سفید ارائه می دهد. مینی مالیسم در واقع به عنوان آخرین حرکت مدرنیسم مغایر با تزئینات، نشانه گرایی و تنوع رنگ است و احساس ...

متن کامل

از نشانه های شهری تا نشانه های فرهنگی- اجتماعی؛ به سوی رویکرد نشانه شناسی اجتماعی

بناها به عنوان نشانه‌های شهری نقش مهمی در محیط شهری از خلق هویت تا جهت‌یابی ایفا می‌کنند و اگر معنای ثانویه‌ای بر آن ها مترتب گردد تبدیل به نشانه‌های فرهنگی- اجتماعی می‌گردند. بنابر‌این بررسی عواملی که در ارتقای یک اثر معماری به نشانه فرهنگی- اجتماعی موثرند، حائز اهمیت است. هدف نوشتار پاسخگویی به این پرسش است که: چه عواملی و چگونه در ارتقای معنای یک اثر معماری از نشانه شهری به نشانه فرهنگی اجتم...

متن کامل

نشانه شناسی تئاتر نو

برای بررسی کارکرد یک مجموعه نمی‌توان به شناخت پاره‌ای از عناصر ساختاری آن بسنده کرد. به همین دلیل است که شناخت پاره‌های پیکر تئاتر نو، یا عناصر ساختاری آن، نیز به تنهایی برای بررسی کارکرد کل مجموعة تئاتری میـــدان نمی‌دهند، از این‌رو آن را باید بر نظامی استوار کرد که ویژگی‌های تئاتر نو مبتنی بر آن انتظام یابد. از اینجاست که پاره‌ها را تنها با ساختار پیکـره‌ها می‌توان دریافت. در این مقاله با تحل...

متن کامل

نشانه شناسی شعر

نشانه های زبان شعر با بهره گیری از توان القایی حیرت انگیز ناشی از توان القایی زبان عادی و توان القایی منبعث از شگردهای هنری و انواع هنر مایه ها، از نشانه های زبان عادی فاصله می گیرند و کارکردی القایی می یابند.در نشانه شناسی القایی،نشانه های زبانی ، درنسبت تنگاتنگ با مصادیق خودو با انتزاع هنری و آفرینشگرانه مختصات معنایی انتزاع نشده از آنها ، خود درحکم دال هایی برای مدلول های قابل آفرینش شعری ع...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023